Birthday Challenge 2015

 Birthday Challenge 2015

Jag har tidigare följt Steve Edwards Birthday Challenge och tänkt att det var en kul idé. I år tänkte jag att även jag skulle göra detta. Jag kommer därför att göra 30 utmaningar på 30 dagar. Här kan man följa vilka aktiviteter jag har klarat i min egen Birthday Challenge 2015.

UTOMHUSAKTIVITETER

1. Springa: 30 km på en dag
2. Cykla: 30 km på en dag
3. Simma: 3000 m
4. Vandring: 30 km
5. Paddla: 30 km – Misslyckades (11/30 km)
6. Löpning: 30 x 200 m
7. Sprint: 30 x 100 m (inom 30 minuter)

TRÄNING

8. Lyfta: 30 ton
9. Armhävningar: 3000 st på en dag
10. Squats: 3000 st på en dag
11. Sit-ups: 3000 st på en dag
12. Pull-ups: 3000 st på en dagMisslyckades (500/3000)
13. Burpees: 3000 st på en dag – Misslyckades (1500/3000)
14. Yoga:  30 yogaposer á 30 sekunder
15. Yoga 2: 3 minuter yoga varje morgon – Misslyckades
16. Vila:  3 dagar i veckan med vila; stretch, avslappning och foam roller (13/13)

KOST

17. Baka:  30 st energikakor/proteinbars (30/30)
18. Dricka: 30 dagar utan alkohol
19. Godis: 30 dagar utan godis
20. Vegetariskt: 3 vegetariska dagar varje vecka (13/13)
21. Äta: 30 olika frukter/grönsaker (30/30)
22. Kosttillskott: 30 dagar med Super Fruit Booster v1.0
23. Omega-3: 30 dagar med omega-3

NYA MÅL

24. Stå på händer: 30 sekunder – Misslyckades
25. Pull-ups: 30 stMisslyckades (28/30)
26. Toe touch: 30 cm – Misslyckades
27. Muscle up: 3 st – Misslyckades

ÖVRIGT

28. Skriva 30 blogginlägg om utmaningen (ett om varje dag)
29. Göra 3 videoinlägg på bloggen – Misslyckades (2/3)
30. Ha över 30 unika besökare varje dag – Misslyckades (4/30, genomsnitt: 24,4, högst: 46, lägst: 16)

————————————————————————————————————-

Lista på frukter och grönsaker: sallad, tomat, gurka, hallon, vindruvor, potatis, brysselkål, morot, päron, kokos, banan, blomkål, ananas, rabarber, apelsin, aubergin, dadel, avocodo, spenat, jordgubbar, rädisor, persika, blåbär, smultron, paprika, vattenmelon, clementin, plommon, kiwi, sharonfrukt.


Sammanfattning

Nu har det gott några dagar sedan jag avslutade min Birthday Challenge 2015. Det har varit väldigt skönt att bara slappa och inte behöva tänka på att jag måste träna och skriva ett inlägg. Jag gjorde sista utmaningarna i onsdags, därefter blev det tre dagars vila. I söndags blev det sen ett pass calisthenics, igår yoga och idag ett lugnt pass där jag fokuserade på baksida lår. Om det är något jag har varit lite orolig för under dessa 30 dagar så är det att baksidan inte skulle klara det. Inför var jag inte orolig, men när jag fick känningar redan i början av mina 30 dagar när jag sprang 30 x 100 meter så började jag bli lite orolig. Det gick dock bra, men jag drar samtidigt lärdom från det. Jag ska försöka lägga lite mer fokus på baksida lår.

Kladd från när jag gjorde 3000 repetitioner av olika övningar.

Kladd från när jag gjorde 3000 repetitioner av olika övningar.

Om jag ska se till de fysiskt jobbiga utmaningarna så klarade jag de flesta, vilket jag är väldigt nöjd med. Jag sprang och simmade längre än jag någonsin gjort. Jag tror även att jag vandrade och cyklade längre än jag tidigare gjort. Det var lite synd med paddlingen, med bättre väder hade det blivit en riktigt härlig heldag. När det kommer till utmaingarna där jag gjorde 3000 repetitioner så var det såklart det mesta jag har gjort av samtliga övningar. Pullups och burpees var väl dömda att misslyckas. Något som jag dock borde ha klarat var att göra yoga varje morgon. Jag misslyckades på grund av två anledningar. Dels så har man fullt upp direkt när man vaknar om man har två småbarn hemma. Det gör att man snabbt glömmer av yogan efter blöjbyten och matning. Det andra är att jag var bortrest väldigt mycket. Det gör att rutiner uteblir. Jag var fem dagar på landet, sex dagar i Varberg och tre dagar i Skanör. Det innebär att jag var bortrest i princip hälften av mina 30 dagar. Detta gör att jag är ännu mer imponerad över att jag klarade dessa 30 dagar så bra.

Om vi kollar på kosten så klarade jag samtliga utmaningar. Det var faktiskt inga som helst problem heller. Någon gång var jag lite sugen på godis och någon gång var jag lite ölsugen. Det var dock inga problem att avstå. Just kosten var en så pass viktig del av min Birthday Challenge också. Om jag inte hade hållit en så pass bra kost hade jag nog inte klarat detta, i alla fall inte lika bra. Det hade även ökat risken att bli sjuk. Det som ä viktigt att tänka på är att kroppen utsattes för enormt tuffa saker som den inte är van vid. Då krävs det mycket och rätt bränsle för att reparera kroppen.

Utmaningarna om nya mål blev alldeles för tidskrävande för att kunna vara i närheten av att klara. Det var bara pullups som jag var nära att klara. Samtidigt var jag så väldigt nära och hade förbättrat mig så extremt mycket där (från 20 till 28) att jag tycker det väger upp för misslyckandet med de andra nya målen. Med dessa målen måste man vara mer långsiktig eller lägga väldigt mycket tid varje dag. Av de övriga utmaningarna klarade jag bara den att skriva ett inlägg om varje dag. Jag gjorde två videoinlägg. Jag skulle kanske kunna filma någon mer övning och lägga upp men jag tänkte inte på att filma när jag tränade. Jag fick tänka till bara för att komma ihåg att ta kort då och då. Slutligen nådde jag inte upp till 30 unika besökare varje dag (4/30). Jag hade dock ett snitt på över 24 unika besökare varje dag, vilket jag är väldigt nöjd med.

Om jag ska försöka sammanfatta min Birthday Challenge 2015 så var det väldigt kul, sjukt jobbigt och även ganska lärorikt. Jag har lärt känna min kropp lite bättre, då jag har pressat den mer än någonsin tidigare. Även om det var väldigt kul är det nog inte något jag kommer göra om på länge, inte i detta formatet i alla fall. Om jag nu ska göra en Birthday Challenge någon mer gång kommer jag inte göra utmaningar av typen 3000 armhävningar på en dag. Dessa utmaningar var de tråkigaste. Kort och gott; det var väldigt kul men jag får se om jag gör om det. Det är ju trots allt rätt skönt att känna att man lever.