Birthday Challenge: Dag 2

100 meter

Direkt efter sista 100 meter.

Då var det dag 2 på min Birthday Challenge. Dagen började med 3 minuters yoga, vilket var väldigt stelt. Jag känner dock ingen trötthet i benen av cyklandet från igår (däremot när jag satte mig på sadeln igen i morse fick jag en påminnelse). Eftersom jag inte har semester än kan jag inte göra några längre utmaningar. Jag valde därför en utmaning som jag visste hur lång tid det skulle ta, nämligen att springa 100 m 30 gånger på 30 minuter. Jag visste inte riktigt var jag skulle springa någonstans, men efter lite googlande verkade det som att den enda öppna löparbanan i Göteborg är Valhalla IP. Jag satte mig på cykeln och trampade iväg. Nu märkte jag att benen var trötta. Jag fick mjölksyra i varenda backe. Det var dock ingen lång sträcka att cykla. När jag kom fram möts jag av en väldigt nedgången löparbana. Jag förstår varför den är öppen för allmänheten, eller kanske varför andra inte är det.

löparbanaEfter lite uppvärmning var det dags att springa. Jag sprang med ett tidtagarur i handen hela tiden. Varje gång jag sprang startade jag om tiden, på så vis kunde jag se hur snabbt jag sprang varje lopp och även veta när det hade gått en minut från starten, då det var dags att springa igen. Första 100 metrarna sprang jag på ca 14 sekunder, därefter sprang jag på 17-18 sekunder hela tiden. Jag sprang hela tiden lite snabbare än ett lopp i minuten så inför sista 100 m hade jag tid att vila en extra minut och sprang då på 16 sekunder. Detta var grymt jobbigt! Jag hade ca 40 sekunders vila mellan varje maxlöpning. Detta var mycket jobbigare än jag trodde. Tanken innan var att cykla hit och bränna av den här utmaningen enkelt. Faktum är att detta var jobbigare än att cykla 30 km. Nu kan man ju säkert göra cyklingen jobbigare, men här snackar vi 30 maxlöpningar á 100 meter på 30 minuter! Jag hade dock lite känningar i höger baksida, men inget farligt. Nu undrar jag bara hur jag ska orka springa 200 meter 30 gånger. Här är har jag dock ingen tidsbegränsning, det kommer vara tillräckligt jobbigt ändå. Tanken var ju att springa samtliga under 30 sekunder, vilket jag nu förstår är omöjligt för mig.

Jag kan även lägga till fem saker på frukt- och gröntlistan; kokos, potatis, brysselkål, morot och päron. Imorgon blir det antingen yogautmaningen med 30 yogaposer á 30 sekunder eller så blir det en vilodag. Oavsett så kommer jag behöva stretcha och foam rolla. Sedan har jag de nya målen som jag konstant måste öva på; handstående, stretch och pull-ups.

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *