Birthday Challenge: Dag 20

kanotIdag var ju dagen då det skulle bli perfekt väder för kanotpaddling. Det skulle vara växlande molnighet och bara blåsa 3 m/s. När jag skulle åka i morse så stämde prognosen, vilket var skönt. Jag är så ivrig att paddla ut så jag glömmer att starta Endomondo som jag mäter sträckan med. Jag kommer dock på det efter några hundra meter. När jag kommit en bit märker jag hur det börjar blåsa mer och det blir jobbiga vågor. Jag paddlar längs kanterna med vid vissa ställen blir det väldigt jobbigt, då vinden tar tag i fören på kanoten. Vid flera tillfällen vrider sig kanoten som en visare på klockan. Efter ca 50 minuter har jag paddlat drygt 5 km. Jag håller alltså en bra hastighet. Jag tar en liten paus och äter lite mellanmål. Nu börjar jag paddla tillbaka ut från Lilla Delsjön. När jag kommer ut till Stora Delsjön märker jag att det blåser ännu mer nu. Jag ska runda en krök men snurrar bara runt. Jag kommer ingenstans. Helt plötsligt händer det som inte får hända. Jag välter. Snabbt vänder jag tillbaka kanoten och börjar simma med den mot land. Två andra kanoter kommer och hjälper mig iland. Jag drar upp och tömmer kanoten och funderar samtidigt på hur jag ska göra. De andra kanoterna, där de sitter två i varje kommer heller inte runt krönet. De paddlar mot andra sidan och fortsätter tillbaka där. Jag bestämmer mig för att också ta den vägen. Det går ganska enkelt att komma över och jag fortsätter på den sidan. Ganska snart tar jag och går iland. Där äter jag lunch och torkar i solen. Samtidigt bestämmer jag mig för att avbryta utmaningen. Det är alldeles för mycket vind och vågor.

fiskskelettNär jag väl börjar paddla hem känns det bättre. Jag har börjat torka och solen skiner, även vinden känns som att den börjar mojna. Därför bestämmer jag mig för att fortsätta ändå. Jag paddlar ganska nära kanotcentralen hela tiden. Det här var dock inte min dag. Det börjar nu att blåsa väldigt mycket och himlen täcks av stora svarta moln. Kort därpå kommer även regnet. Det blir dropparna som får min bägare att rinna över. Jag paddlar raka vägen till kanotcentralen och lämnar tillbaka kanoten. Personalen där tyckte att det var starkt gjort att paddla så långt själv i detta vädret. De tyckte även att jag skulle gå med i deras kanotklubb och börja paddla kajak istället. Även de blev förvånade över utvecklingen av vädret. Innan jag började paddla höll de med om att det var bra väder för paddling. De tyckte även att jag skulle gå med i deras kanotklubb och börja paddla kajak istället. Totalt paddlade jag drygt 11 km på ca 3 timmar. Mycket tid försvann alltså på kapsejsandet och när jag stannade och åt. Hade det inte blåst så mycket hade man ju kunnat paddla och äta samtidigt. Det sura är att jag vet att jag hade klarat detta om förutsättningarna hade varit annorlunda. Det är bara att ta nya tag.

Idag har varit en vargetarisk dag och jag lägger till clementin på frukt- och gröntlistan. Imorgon blir det vilodag, främst för att jag inte har tid att göra någon utmaning. Nästa vecka ska jag försöka hinna två utmaningar innan helgen. Jag har 4 utmaningar kvar på 10 dagar. Jag ska dessutom försöka klara mina nya mål, vilket blir svårt.