De fyra kroppstyperna

De fyra kroppstyperna

Om du är osäker på vilken av de fyra kroppstyperna du är, gör gärna testet här.

Test för mänTest för kvinnor (Obs testen är på engelska)


Para – kommunikatören

Personlighetsdrag

Para - kommunikatörenPara-människan drivs av stor energi och glädje när hon känner sig säker och i form. En Para är mycket intuitiv och uppskattad för sin humor och omsorg om andra. När en Para är frisk och i balans har hon/han full kontroll över sin värld.
En Para tycker om de flesta människor, hon är utåtriktad och mår bra med andra människor omkring sig. Hon är spirituell, kvick och optimistisk och har många järn i elden men har ofta svårt att avsluta sina projekt. Hon har stort behov av att ofta byta kläder, arbete, bostad eller vad som helst. Hon har läkande egenskaper och kan också vara mycket duktig säljare.

Kroppsform

En Para är ungefär lika bred över axlarna som höfterna. Para-typen tenderar till att fördela sin kroppsvikt jämt över hela kroppen men ofta fettvalkar kring midjan. Vikten ökar långsamt och kan sedan vara mycket svår att bli av med. Kvinnliga Para har lätt att få celluliter på stjärten och baksidan av låren, medan män kan få celluliter kring midjan.

Fysiska problem

En Para som är ur form kan lätt bli trött, ledsen och missmodig. Hon får en energi-kick av sockerintag. Känslorna, glädjen och energin står i direkt förhållande till blodsockerbalansen och sköldkörtelns funktion. Det är sköldkörteln som påverkar energin, hjärtats slag, tarmens rörelser och musklernas och det påverkar i sin tur känslorna.
Eftersom sköldkörteln hos de flesta Para-människor arbetar mycket effektivt i ungdomen brukar de också kunna äta vad som helst och ändå hålla sig smala. Men det kommer en tid när sköldkörteln blir överarbetad och utmattad. Förbränningen sjunker i takt med energin och när energin tryter, äter man för att orka med. När en Para känner sig trött är det bättre att äta lite protein, till exempel ett ägg och ta det lugnt en stund.

En Para kan ha anlagen, men inte måtten som hör samman med en annan kroppstyp. Om man lever enligt riktlinjerna för den andra kroppstypen kommer man ur form. Typiska symtom kan å ena sidan vara utmattning, nedstämdhet, koncentrationssvårigheter, glömska, humörsvängningar, å andra sidan svampinfektioner, fibromyalgi, inflammationer, förstoppning, huvudvärk, lågt blodsocker, PMS, sömnstörningar, kalla händer och fötter, lågt blodtryck, allergier och/eller hudproblem.

Kost och träning

En Para tycker om choklad, koffeinhaltiga drycker och socker som lätt kan bli till droger. De dras till mat som bröd, potatis, pasta, kaffebröd och snacks. Sådan mat bryts ned till glykos, blocksocker i kroppen. Faran är att energin och humöret lätt vacklar när Para-typer äter denna kolhydratrika kost.

Para-människor blir lätt irriterade om de inte får äta när de är hungriga. De bör undvika socker och raffinerade kolhydrater som vitt mjöl, annars blir de lätt trötta efter ett par timmar. En kosthållning som till största delen består av stärkelse kan leda till sockerintolerans och blodsockerstörningar. Vad de verkligen behöver är att stimulera sina hormoner genom att äta mer protein. Protein är mycket viktigt för att upprätthålla en bra hormonell balans. Det är svårt att sluta äta sötsaker tvärt, men det går lättare när man tar matsmältningsenzymer som innehåller amylas, vilket den här kroppstypen lider brist på.

Para-människor avråds från vegetarisk kost eftersom de har ett stort behov av protein. Proteinintag är avgörande för ett starkt immunsystem och om de insisterar på att vara vegetarianer måste de välja mat med insikt. Proteinet i bönor och linser är endast fullvärdigt om det kombineras med olika sädesslag. Dessutom ökar de i vikt av kolhydrater och kan bli mycket trötta.

Även om kosten är viktigare än träningen för Para-människor ska inte träningen förringas. Träningen ska helst bestå av kondition/pulshöjande träning 3-4 ggr per vecka och styrketräning 2 ggr per vecka.


Estro/Testro – omhändertagaren

Personlighetsdrag

Estro/Testro - omhändertagarenNär en Estro, den kvinnliga kroppstypen, eller Testro, den manliga motsvarigheten, mår bra är de självsäkra, fulla av entusiasm och kreativa. De har en naturlig självtillit och känner sig trygga med omgivningen. De har lätt för att lära sig nya saker. Deras rika fantasi gör världen till ett bättre ställe för alla.

Eftersom Estro- och Testro-människornas energinivå är ganska stabil tenderar de att pressa sig själva. De älskar att ta hand om andra och ser i första hand till deras behov. När de väl känner sig sjuka har det ofta gått långt, eftersom de lätt glömmer sina egna behov. De är ofta uppoffrande, snälla och känslomässiga.

Stressande faktorer kan vara oordning, avbrott i pågående aktivitet, förändringar och ett behov av att tävla. De är bra på att organisera, fredsmäklare, mycket sympatiska, kanske lite melankoliska och dessutom i regel mycket bra föräldrar. Estro-kvinnor passar ofta bra ihop med Para-män.

Estro-kvinnor kan utveckla både måtten och egenskaperna av en annan kroppstyp när deras hormonella balans ändrats efter menopausen. Detta sker särskilt om de tar eller har tagit sköldkörtelhormoner, p-piller, östrogen m.m.

Testro-män kommer lätt ur form om de äter för mycket animaliskt protein. Med fet och proteinrik kost kan de börja likna en Supra till kroppsform och då även riskera att få högt blodtryck och gikt. De mår bäst om de håller sig till en kost och livsstil som tillhör Estro- och Testro-typen.

Kroppsform

Estro-och Testro-människor har en timglasformad kropp med smal överkropp i förhållande till sina höfter, platt mage och smal midja. Stjärten är förhållandevis låg och de har ofta så kallade ridbyxlår. De behöver ofta en eller två nummer större kläder nertill än upptill. De har mycket starka benmuskler, är goda löpare och cyklister. Estro-Testro-typer har i regel fin hy, men när de är ur form får de lätt hudproblem som akne och psoriasis.

En Estro är oftast mycket vacker. Övervikt gör henne mycket frustrerad. Hennes övervikt koncentrerar sig till höfter, stjärt och lår med celluliter på baken, låren och knäna. En Testro är oftast tjockare på höfter och ben, men han har också tendens till att lagra fett på buken.

Fysiska problem

När Estro- och Testro-typer är ur form kan de drabbas av hälsobesvär som förstoppning och/eller diarré, reumatiska besvär, hudbesvär och svaga njurar. De har problem att bryta ned fett i kosten och den dåliga fettnedbrytningen kan orsaka problem i lever och galla, prostataproblem (Testro) och obalans i de kvinnliga hormonerna (Estro).

Om kroppen saknar balans och inte kan hantera den tunga mat den får, ökar ansamlingen av ”gifter” eller slaggprodukter vilket kan yttra sig i celluliter och förstoppning. Detta leder ofta till trötthet, utmattning, huvudvärk och andra problem som kommer från gallblåsan.

Ofta kommer deras problem från matsmältningskanalen. Reumatism, hjärtbesvär, diabetes, njursten, fettknölar, gallsten, urinblåsebesvär, endometrios och ont i fötterna är besvär som ofta drabbar Estro och Testro. En kost som är avsedd för deras behov hjälper dem att komma i form.

Kost och träning

För att en Estro/Testro ska komma i form är träning mycket effektivare än diet! Till skillnad mot andra kroppstyper så kan Estro/Testro inte bara komma i form enbart genom kost. Träning är helt nödvändig för långvarigt god hälsa. Kombinera en grund med kondition/pulshöjande träning 4-6 ggr per vecka, med en diet som minimerar tillfällig ”må bra”-mat. Träningen bör vara rolig och social för att du ska lyckas. Estro/Testro ska inte lyfta tunga vikter med benen då man snabbt bygger stora benmuskler. Supplementera gärna din kost med ört-te och aminosyror för att neutralisera tendenserna att överäta på kvällar och nätter.

Estro- och Testro-människor föredrar välkryddad mat, (mexikansk, italiensk, orientalisk). Fet mat (friterad, glass, choklad) ökar energin och får dem att tillfällig ”må bra”. Eftersom de förbränner fett långsamt och ofta lider brist på lipas – det fettförbrännande enzymet – kan det leda till illamående, huvudvärk, problem med fett och gallbesvär. Det är fett och salt som överstimulerar deras hormonsystem. Alla mjölkprodukter bör vara ”lätta”. Att äta för mycket åt gången bidrar till viktökning och en överbelastning på hormonsystemet. En Estro och Testro konsumerar gärna över en deciliter fett om dagen i olika former, trots att dagsbehovet är högst 15 ml.


Supra – krigaren

Personlighetsdrag

Supra - krigarenEn Supra-människa har en mycket kraftfull personlighet och är ofta ledare. Supra-typer tänker logiskt och är oftast mycket väl förberedda inför sina uppgifter. För övrigt säger de lite och tänker mycket. De har bra minne och anser ofta att de har rätt, vilket de oftast också har. De blir kanske politiker eller någon form av chef eller ledare. En Supra som är i form och har sin värld under kontroll förmår mycket och är mycket driftig. De har lätt för att uppfatta situationer och lyckas oftast i det de gör. De har inte lätt att ta emot hjälp, men glömmer aldrig den hjälp de får.

Kroppsform

Av alla kroppstyper har Supra störst behov av att lära sig leva i balans och det är funktionen hos binjurarna som är avgörande för detta. Binjurarna kontrollerar kroppens uppbyggnad av energi, stimulerar aptiten, uppbyggnad av muskler och fett samt hanteringen av stress. De håller med andra ord kroppen i balans. På grund av att binjurarna ger styrka ser denna kroppstyp stark ut. En Supra har starka ben och bär den största vikten på överkroppen. Supra-kvinnor har i regel stora bröst. Både män och kvinnor tenderar att ha ganska platt stjärt.

När de är överviktiga lagrar de fett i buk, axlar, rygg och ansikte. Om de har celluliter finns dessa på ryggen, överarmar och kring midjan men aldrig på benen. Benen förblir välformade oavsett vikt och ålder. Det är inte bara kroppen som förefaller vara stark, utan Supra-typer vet också vilka de är och vad de vill.

Fysiska problem

Supra-människor får lätt njurbesvär på grund av proteinrik kost. Ofta dricker de för lite. De har en tendens till ledbesvär och ryggvärk. Svamp under tånaglarna, sömnsvårigheter, mask, tandlossning och dåligt immunförsvar är inte främmande för en Supra. Gaser i magen och rapning kan vara ett ständigt problem.

Supra-typer har i regel mycket energi och ingen märker att de är trötta förrän de blir sjuka, inte ens de själva. De har inga problem med energin förrän de stupar! Kroppstypens viktigaste enzym är proteas. Leder de brist på proteas kan de drabbas av njurbesvär eller överbelastas av urinsyra, vilket kan leda till gikt och ödem. De kan stundtals ha svårt att tillgodogöra sig C-och E-vitamin samt kalcium.

Kost och träning

En Supra bör lägga mer energi på träningen än kosten. Framförallt bör man köra kondition/pulshöjande träning 4-6 ggr per vecka. Man bör inte styrketräna med tunga vikter, då det kraftigt ökar aptiten, särskilt på kvällen! Av alla kroppstyper har supran svårast att gå ned i vikt.

Supra-typer tycker om mat som stimulerar binjurarna och som är smaklig och fyllig. Kött, ost, salt, kaffe, te och alkohol får med att känna sig mer energiska och kraftfulla. Problemet är att detta stimulerar binjureaktiviteten ytterligare och bidrar till att öka risken för de sjukdomar som de har benägenhet att få. Om de istället skulle aktivera andra körtlar med annat val av mat skulle de notera en förändring i sitt temperament och minska stress.

Denna kroppstyp är perfekt för en vegetarisk eller semivegetarisk kost, där fågel och fisk ingår. Protein är fortfarande en viktig del av kosten. I stället för att äta kött rekommenderas vegetabiliskt protein i form av bönor. Måltidsupplägget bör vara en mindre frukost och lunch, följt av en mer bastant middag.

Det krävs en stark vilja för att få en Supra att ge upp den binjurestimulerande kosten och de missbrukar känslan av energi och styrka som den ger dem. Men Supra-människor har starka viljor och när de väl bestämt sig uppnår de sina mål.

Komplexa kolhydrater som fullkornsbröd, färska grönsaker och frukt är bra. När Supra-människor slutar med mat som stimulerar binjurarna är det lätt hänt att de går över till att äta för mycket socker.

Bättre än att följa suget efter protein, salta produkter, kött, ost och alkohol, kan man pröva att äta lättyoghurt som mellanmål. Man kan även dricka te för att minska aptiten.

Att sitta ned och vila en stund är inte lätt eftersom de håller ett högt tempo, men ett par minuters avkoppling och ett glas rumstempererat vatten kan göra underverk.


Neuro – visionären

Personlighetsdrag

Neuro - visionärenUtåt verkar Neuro-människan ha lättare att vara i fysisk och psykisk balans än de andra kroppstyperna. I balans skapar hon en känsla av stabilitet omkring sig. Däremot tänker en Neuro alltid, oftast djupt och länge. Hon vill gärna ta reda på orsaker och ha bevis. Information vill hon gärna ha skriftligt. En Neuro arbetar noggrant, är ofta långsam, reserverad, tystlåten, intelligent och vill gärna arbeta ensam. Hon förmedlar gärna information åt andra.

En Neuro kan vara analytiker, expert inom något område, revisor m.m. Många skådespelare är Neuro. Den naturliga blygheten försvinner när hon kan spela en annans roll.

När Neuro-människor är i form har de kreativa idéer, men är ur from kan allt tankearbete bara förvirra. Ur form kan de göra samma sak om och om igen i timmar tills det blir rätt. De gör detta trots att de är trötta och vet att det borde vila för att bättre kunna tänka och lösa problemet. Det är inte ovanligt att andra påpekar att de upprepar samma sak i till exempel en konversation. För att må bra och vara i bra fysisk form måste Neuro-människor hålla sig intellektuellt aktiva.

Kroppsform

En Neuro har samma bredd på axlar, midja och höfter. Huvudet är oftast stort i förhållande till den övriga kroppen. En smärt Neuro-kvinna har små bröst, smala höfter och en rak midja. En smärt Neuro-man har fortfarande kvar en ganska pojkaktig kropp.

Om de är överviktiga är vikten jämnt fördelad över hela kroppen, på samma sätt som hos barn. Deras celluliter finns över hela kroppen, speciellt på knän och bröst. Detta ger dem ett mjukt utseende.

Även om Neuro tränar hårt förblir deras vävnader mjukare än hos andra kroppstyper med samma träning. De har svårt att bygga upp en ordentlig muskelmassa, men det är viktigt att de gör sitt bästa för att stärka sin kropp. Barn som inte växer lika bra fysiskt som sina jämnåriga är oftast Neuro-typ. Som vuxna ser de också yngre ut än sina jämnåriga och kan förbli små till växten om de inte intar enzymer som hjälper näringsupptaget.

Fysiska problem

Symtomen som drabbar Neuro-människor när de är ur form kan vara ömma knän, nervositet, hudutslag, besvär med tarmen som bland annat visar sig i form av kronisk allergi, mjölkintolerans, gaser, utmattning, kolon irritablie och nedsatt immunfunktion.

Neuro-typer har ofta matsmältningsbesvär. De lider brist på de flesta enzymer och därför kan deras behov vara mera komplexa än för de andra kroppstyperna. De kan ha svårt att tillgodogöra sig fettsyror, aminosyror, mjölksocker och fibrer. De kan lätt få neurologiska problem eller problem med slembildning, immunförsvaret, tarmen och bihålorna. De har en nedsatt energiproduktion och långsam förbränning.

Kost och träning

Neuro-människor behöver ett hälsotema som fokuserar mer på kost än på träning. Den ideala maten är asiatisk mat, vilket reducerar mjöl-, mjölk- och socker-produkter. Det finns speciella örter och teer som gör dig mindre sötsugen och förhindrar en energikrasch under eftermiddagen.

Neuro-människor tenderar att undvika protein på grund av den dåliga matsmältningen. De väljer istället vegetariska eller stärkelserika och söta rätter. När de tar enzymer kan de äntligen börja äta protein igen och tillgodose det stora behovet av protein. Ett ökat intag av protein hjälper de överviktiga att gå ned i vikt och ger dem energi. Detta gäller protein från fisk, fågel och kött.

Även om den här kroppstypen ofta är överkänslig för mjölk så kan en måltid kännas ofullständig om den inte innehåller mjölkprodukter. Det kan vara svårt men viktigt att undvika mejeriprodukter.

Frukost är en viktig måltid för Neuro, men trots proteinbehovet kan det vara bättre att börja dagen med frukt och en smörgås för att undvika gasbildning under resten av dagen.

När det gäller träning så är Neuro den typ som behöver minst kondition/pulshöjande träning, bara 2-4 ggr per vecka. Neuro-människor föredrar oftast att träna själva för att kunna tänka, studera eller bara rensa tankarna.


Texten på denna sida kommer främst från Camilla Westling, leg. naprapat (http://www.naprapatwestling.se/blogg/). Träningsråden för de fyra kroppstyperna och ytterligare lite information kommer dock från The body code där jag även hämtat bilderna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *