Somatotyper

Somatotyper

Somatotyper är en teori som utformades av psykologen William Sheldon på 1940-talet. Enligt Sheldons teori är olika kroppstyper bundna till olika personlighetstyper och han gav kroppstyperna namn efter fosterutvecklingens tre vävnadslager: endodermet (muskulaturen och cirkulationssystemet), mesodermet (nervsystemet och hjärnan) och ektodermet (matspjälkningssystemet).

Även om Sheldons teorier i psykologiskt hänseende anses felaktiga, så används kroppstyperna till viss utsträckning idag inom bland annat träning. Enligt Sheldon var det sällsynt att en person var helt och hållet av en viss kroppstyp. De flesta brukar enligt honom ha mer eller mindre drag av alla tre, med mer lutning åt en särskild typ. Kunskapen om dessa kroppstyper har använts av näringsfysiologer, arbetsfysiologer och även läkare för att på ett effektivt sätt ge råd om vad en människa kan förvänta sig att få ut av sin träning. Kroppstyperna nedan beskrivs enbart ur ett träningsperspektiv.

Testa vilken kroppstyp du är (Obs testet är på engelska)


Mesomorf

mesomorphDen Mesomorfa kroppstypen har det bästa utgångsläget för muskelökning. De är naturligt muskulösa med en ”kantig” kroppsform med smal midja, breda axlar samt muskulösa armar och ben och har en god skelettstruktur. De har en relativt liten förmåga att lagra fett under huden och i musklerna och kan gå ner i vikt ganska lätt.

De behöver träna både för definition och storlek och kan alltså inte koncenterera sig mer på en enskild del. Här rekommenderas tunga belastningar och medelantal av set och repetitioner. De får de bästa träningsresultaten av en kost balanserad på protein, kolhydrater och fett. Mesomorf är den bästa kroppstypen för bodybuilding tack vare stora muskler och en naturligt atletisk kroppsbyggnad.


Ektomorf

ectomorphDen ektomorfa typen är slank, ofta med långstreckta muskler och långa armar och ben. Denna kroppstyp har mycket svårt att gå upp i vikt. Detta beror på att de har svårt att lagra fett under huden och i musklerna och har en snabb ämnesomsättning som förbränner kalorier otroligt snabbt. Den ektomorfa typen behöver en enorm mängd av kalorier för att gå upp i vikt. Ektomorfa typer bör äta innan sömn för att förhindra muskelnedbrytning under natten.

I allmänhet bör deras träning syfta till en ökning av kroppsvikten så väl som muskelvolymen. Kosttillskott är definitivt rekommenderat. När det gäller styrketräning rekommenderas tyngre belastning, fler sets och färre repetitioner. Träningen bör vara kort och intensiv, med fokus på stora muskelgrupper. Det kan ta tid för en person med ektomorf kroppstyp att få volym och den får oftast träna extra hårt för att få volym i ben och armar. Men å andra sidan har personen lätt att få bra definition på sina muskler. För den ektomorfa kroppstypen gäller det alltså att ha tålamod, den kommer få muskler men det kan gå lite långsammare.


Endomorf

endomorphDen endomorfa kroppstypen är motsatsen till den Ectomorfa och betecknas i allmänhet som ”knubbig” och har en allmänt mjukt och rund kroppsform. Endomorfa typer är vanligen av en kortare uppbyggnad med tjocka armar och ben. Den endomorfa typen har lätt för att lagra fett under huden och i musklerna och har ofta aptit därefter. Förbränningen är normal eller något lägre än andra kroppstyper. Lösningen ligger i en begränsning av kolhydrater och fett och en något högre andel proteinintag.

När det gäller träningen kan den endomorfa typen behöva jobba med fler sets och fler repetition i sina övningar. Den behöver jobba med ”större” övningar som drar upp pulsen och förbränningen. Det kan även vara bra att hålla maxvilan mellan set på 60 sec. Om man som person med endomorf kroppstyp vill ha synliga muskler gäller det att ”trimma först bygga sedan”. Den endomorfa kroppstypen har relativt stor förmåga att bygga stora och starka muskler, särskilt övre benen. Endomorfa är naturligt starka i benövningar, som knäböj.


Exempel

Som tidigare nämnts är alla människor en blandning av de tre somatotyperna. Man måste själv lära sig vilken eller vilka typer som är dominanta. Nedan följer några exempel från Wikipedia på tänkbara kombinationer och deras idrottsliga fördelar:

  • En människa med exempelvis 50% mesomorfa, 40% endomorfa och 10% ektomorfa arvsanlag lämpar sig ofta bra för idrotter där uthållighet och snabbhet inte är särdeles viktiga, men styrka och kroppstyngd däremot är det. Exempel på idrottsmän av denna typ ser vi bland annat i försvarslinjen inom Amerikansk Fotboll, som kulstötare samt som styrke- och tyngdlyftare. Dessa människor omnämns ofta som endomesomorfer.
  • En människa med exempelvis 60% ektomorfa, 30% mesomorfa och 10% endomorfa arvsanlag kan ofta bli väldigt duktiga inom idrotter som kräver höga nivåer av uthållighet. Några exempel kan vara långdistanslöpning, triathlon och längdskidåkning.
  • En människa med exempelvis 80% mesomorfa, 10% ektomorfa och 10% endomorfa arvsanlag lämpar sig ofta för idrotter där styrka och/eller snabbhet är av yttersta vikt. Framgångsrika kroppsbyggare, sprinterlöpare och styrkelyftare bär exempelvis på ett starkt mesomorft arv från sina förfäder.

Texten på denna sida kommer från Wikipedia, En Träningsblogg och datfitness.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *