Formkoll

formkollInnan man startar P90X, och dess efterföljare, gör man ett test där ett antal övningar ingår. Man mäter och väger sig också. Samma rutin gör man efter de 90 dagarna är avklarade. Det är ett väldigt bra sätt att veta hur mycket man har utvecklats. Senast jag gjorde detta va i slutet av september 2014, efter att ha avslutat P90X3. Nu har det nästan gått ett och ett halvt år och jag blev nyfiken på hur min form låg till trots att jag inte har kört något av de programmen. Här kan ni se resultatet:

Pull-ups då: 20 st
Pull-ups nu: 20 st
I P90X är det väldigt mycket pull-ups så det är inte konstigt att jag inte har utvecklats lika mycket sedan dess. Däremot vet jag att jag gör dem mycket striktare och satsar mer på teknik än antal när jag tränar dem. Gör jag slarviga skulle jag nog kunna göra mer.

Armhävningar då: 55 st
Armhävningar nu: 58 st
Armhävningar är ju en övning man alltid kör oavsett vad man tränar så det känns naturligt med en ökning.

Toe touch då: 12 cm
Toe touch nu: 11 cm
Jag är faktiskt väldigt förvånad att jag inte har tappat mer vighet. Det är tack vare att jag fortfarande gör yoga emellanåt.

Wall squat då: 4:23 min
Wall squat nu: 3:04 min
En klar försämring. Det finns två anledningar jag vet om. Dels så körde man väldigt mycket mer benträning än jag gör nu. Den andra anledningen är att wall squats påverkas väldigt mycket av hur bra fäste man har med ryggen mot väggen. Jag hade en t-shirt som gled väldigt bra och fick ingen hjälp där alls.

Bicep curl då: 34 st
Bicep curl nu: 38 st
En förbättring som inte var helt självklar. Jag tränar väldigt sällan med vikter nu för tiden. Däremot hjälper ju chin-ups till att träna biceps.

In and outs då: 105 st
In and outs nu: 115 st
Även här var det en klar förbättring.

När det gäller kroppsmått (midja, höft, bröst, armar och lår) har jag ökat på samtliga. Runt biceps 2 cm, runt bröstet 5 cm, övriga 4 cm. Vikten har ökat från 69,5 till 74,9, alltså 5,4 kg. Trots alla ökningar känner jag mig i bättre form. Detta förklarar även resultaten av övningarna. När det gäller styrka har jag ökat i allt utom i pull-ups. Där lyfter jag däremot 5,4 kg mer nu och gör lika många reps. Jag har helt enkelt byggt mer muskler. Jag tror inte mycket av dessa 5,4 kg är fett utan en ökning av muskler. Det känns skönt att veta att träning hemma nästan helt utan vikter kan ge bra resultat.

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *