Jultips – kosten

snowmen

Jag tänkte ge några tips på hur man kan skapa en mer hälsosam jul. Enligt en rapport i The New England Journal of Medicine, är den genomsnittliga viktuppgången under julen bara 0,48 kg. Man går alltså inte upp några 5 kg under julen som man skulle kunna tro. Det sker dock en viktökning och problemet är att de flesta inte blir av med dessa extrakilon, utan bygger istället på fler kilon varje år. Några av anledningarna till att vi går upp i vikt under julen är att vi frossar i god mat och onyttigheter, vi tar en paus från träningen och vi är väldigt stressade. Jag älskar julen, så jag tänker inte predika om att bara äta sallad och skippa allt godis. Jag vill bara uppmärksamma några av julens hälsofällor och ge tips på hur man kan ha en härlig och hälsosam jul. Först ut är tips om kosten.

Vid måltider
Du kommer med all säkerhet att äta för mycket mat under julen, men här är några tips som kan hjälpa dig.

  • Drick ett stort glas vatten 30 minuter innan maten.
  • Börja med att äta en sallad eller grönsaker.
  • Var social under middagen. Under julen ska man ju umgås och ju mer du pratar desto mindre hinner du äta innan mättnadskänslan kommer.
  • Välj en liten tallrik. Vi äter alltid upp det vi har på tallriken. Om man väljer en liten tallrik minskar risken att man tar mer än man orkar/behöver.
  • Det är bättre att äta mindre måltider under hela dagen än att spara sig för att sedan kunna frossa under middagen.
  • Skippa andra portionen. Luta dig tillbaka, ta det lugnt och njut av sällskapet, du kommer känna dig mätt efter några minuter.
  • Om du fortfarande är hungrig, ät lite frukt eller grönsaker
  • Genom att ställa maten på ett annat bord lockas man inte att ta mer mat i samma utsträckning som om det står serverat framför en.

Drick mer vatten!
Det finns många anledningar till att dricka extra vatten under julen.

  • Stress påverkar ditt immunsystem negativt. Genom att dricka mycket vatten hjälper du till att skölja ut gifter ur kroppen och hålla immunsystemet på topp.
  • Om du inte blir mätt efter en portion eller ändå är sugen på att ta mer mat, drick då vatten. Det ökar mättnadskänslan och då det inte innehåller några kalorier kan du dricka hur mycket du vill.
  • Undvik koffein- och alkoholhaltiga drycker då de gör dig uttorkad.

Drick mindre kalorier
Under julhelgen dricks det många olika kaloribomber, som julmust, julöl, glögg, vin, varm choklad, champagne, osv. Det är nästan omöjligt att undvika dessa. Jag tänker därför ge lite tips hur man kan minska antalet kalorier.

  • Testa att välja en dryck varje dag, t.ex. idag skall jag bara dricka ett par glas vin. Under resten av dagen kan du dricka vatten. Kolsyra och smaksätt vattnet om du vill göra det lite festligare.
  • Ta det lugnt med alkoholen! Självklart kan du dricka lite vin och fira nyår med skumpa, men låt inte alkohol bli en daglig rutin under julhelgen. Att dricka för mycket alkohol gör att du får i dig mängder med kalorier, du kan inte träna dagen efter och i värsta fall kan du förstöra julstämningen. Tänk på att julen är barnens tradition!
  • Om du dricker alkohol kan du köra med klassikern ’vartannat glas vatten’.

All julens frestelse
Det kan kännas omöjligt att stå emot all frestelse under julen. Oftast äter vi bara för att det finns framme hela tiden, inte för att vi är hungriga.

  • Om du ska iväg på fest kan du äta en liten nyttig måltid innan du åker, så att du inte vräker i dig godis och snacks innan maten för att du är hungrig.
  • Ett tips kan vara att hela tiden hålla något i handen, t.ex. kamera, mobil eller handväska. Detta minskar risken att småäta och dricka drinkar, som man annars kan göra bara för att hålla händerna sysselsatta.
  • För de som jobbar under julen brukar det finnas gott om godsaker i fikarummet. Ta med lite frukt istället.
  • Smaka lite! Att helt stå emot alla goda onyttigheter kan leda till att man istället frossar i annan mat eller blir deppig. Tillåt dig själv att äta lite av onyttigheterna och träna lite hårdare nästa gång istället. Tror dock inte att bara för att du tränar kan du äta vad du vill.

Gör maten mer hälsosam

  • Använd mer fullkorn och mindre socker, fett och salt.
  • Erbjud flera nyttigare rätter, som väger upp de mindre nyttiga
  • Fyll halva tallriken med din favoritmat och resten med frukt och grönsaker
  • Leta upp nyttigare varianter av dina recept
  • Baka mindre. Välj ut en eller två av dina favoriter att baka och om ni är 10 personer under julen behöver du inte baka 100 kakor.

Kom ihåg att julen handlar om att umgås med nära och kära, inte om maten!

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *