P90X3 – Resultat

P90X3 logo

Jag har nu avslutat P90X3. Precis som med Tony Hortons andra träningsprogram ska man göra ett test innan programmet där man med olika övningar kan se hur stark, uthållig och vig man är. Man tar även före- och efterbilder och mäter omkretsen runt bl.a. midjan, låren och biceps. Jag tänkte nu presentera resultatet här. Jag kommer dock inte lägga upp bilder, då jag inte har tagit efterbilderna än (kommer ev. senare). Då mätresultaten var i stort sett samma (någon cm hit och dit) som tidigare kommer inte heller de att presenteras. En viktig sak att nämna är dock att när jag bara hade fem dagar kvar på programmet fick jag två jätteförkylningar direkt på varandra. Det blev ett uppehåll på ca 3 veckor innan de fem avslutande passen och testet. Jag hade därför väldigt låga förväntningar på resultatet. Det har självklart påverkat resultatet, men hur mycket är svårt att säga.

Som tidigare i resultatredovisning så skriver jag även min totala utveckling med hemmaträning inom parentes, dvs. innan P90X.

Startdatum: 25/3-2014
Slutdatum: 17/09-2014
Total tid: 176 dagar
Omdöme:
Programmet är 90 dagar, det gör att det känns lite väl mycket med 176 dagar. P90X2 gjorde jag på 145 dagar. Jag har som sagt varit sjuk väldigt många dagar och även haft en sommar då man hittar på andra saker och vissa dagar har jag helt enkelt inte hunnit. I snitt har jag tränat 3,5 dagar i veckan, vilket ändå innebär varannan dag.

(Innan P90X: 78,1)
Vikt innan: 69,5 kg
Vikt efter: 69,5 kg
Förändring: -0,0 kg
Omdöme:
Min vikt var oförändrad. Detta var dock efter en sjukperiod. Jag vet att jag under programmet låg mellan 77-78 kg. Det är dock inga större skillnader, vilket även mätvärdena indikerade.

(Innan P90X: 4 st)
Pull-ups innan: 18 st
Pull-ups efter: 20 st
Omdöme:
Jag klarade alltså att göra 2 mer pull-ups. Detta är jag nöjd med då jag trodde att jag skulle vara sämre än tidigare.

(Innan P90X: 35 st)
Armhävningar innan: 50 st
Armhävningar efter: 55 st
Omdöme:
Även här var jag lite bättre. Efter P90X2 hade jag inte ökat något här, så detta var väldigt positivt.

(Innan P90X: -4)
Toe touch innan: 12 cm
Toe touch efter: 12 cm
Omdöme:
Toe touch innebär att man ska sitta på golvet med benen rakt fram och sträcka sig efter tårna. Notera att innan första P90X nådde jag inte ens tårna. Jag når nu med fingerspetsarna 12 cm förbi tårna. Ingen förändring, vilket inte är så konstigt. Jag förklarar mer efter resultatet.

(Innan P90X: 4 min 05 sek)
Wall squat innan: 3 min 30 sek
Wall squat efter: 4 min 23 sek
Omdöme:
Wall squat innebär att du sitter mot en vägg med benen i 90 graders vinkel. Jag är väldigt nöjd med tiden då jag ökade rejält.

(Innan P90X: 18 st)
Bicep curls innan: 31 st
Bicep curls efter: 34 st
Omdöme:
Jag gör alltså vanliga curls med 10 kilo per hantel. En förbättring med 3 st är ganska bra.

(Innan P90X: 32 st)
In and outs innan: 90 st
In and outs efter: 105 st
Omdöme:
In and outs innebär att du sitter på golvet medknäna uppdragna och händerna på golvet. Därefter sträcker du ut benen raklånga utan att nudda golvet och sedan drar du in benen igen. Precis som i P90X2 så var det mycket bålstyrka i P90X3, vilket leder till stora förbättringar här.

Totalt omdöme: Då jag precis hade varit sjuk innan testet trodde jag att resultaten skulle vara sämre än innan. De var dock bättre, ganska mycket bättre. Det jag inte har förbättrat är smidigheten. Detta tror jag har flera förklaringar. Den första är såklart att jag inte hade tränat på ett tag och smidighet är en färskvara. Det andra är att yogan, precis som alla andra pass i P90X3, bara är 30 minuter. Det finns ytterligare en förklaring. Den sjunde dagen i alla dessa program är vilodag, då man kan välja på att vila helt eller göra ett lättare stretch/mobilitetspass. Tidigare har jag alltid gjort passen för att jag behöver verkligen jobba på min smidighet. I detta programmet gjorde jag istället så att om jag missade ett pass i veckan, blev det istället min vilodag. Den sjunde dagen gjorde jag istället nästa pass. På så sätt förkortade jag ner programlängden och tränade ännu oftare. Det kändes jättebra och jag har varit i väldigt bra form. Det kan dock ha hämmat min smidighet. Då passen bara är 30 minuter blir de nästan alltid gjorda, vilket är en enorm fördel mot tidigare träningsprogram. P90X3 är ett jättebra träningsprogram som passar alla, men extra bra för de som tycker en timme om dagen är för mycket.

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *