Prioriteringar och uppdateringar

Min Birthday Challange ska ju egentligen köras 30 dagar innan min 30-årsdag. Problemet är att jag kommer inte ha tid. Jag jobbar heltid, studerar på 100% och har två småbarn hemma. Alla dessa tre saker är såklart viktigare. Jag behöver dock inte göra en jättestor förändring. Istället för att göra utmaningen innan min födelsedag, gör jag den strax efter. Hur långt efter beror på när jag är klar med pluggandet. Tough Viking var ju tänkt som en del i Birthday Challange. Nu får det vara en separat utmaning.

Tough Viking t-shirt och pilatesboll

Min Tough Viking-T-shirt och min pilatesboll som jag hat tagit fram igen.

På tal om Tough Viking, som är om bara en och en halv månad. Löpträningen går sisådär. Jag har varit ute och sprungit 7-8 gånger kanske. Jag försöker hitta en runda som är 5km. De rundor jag har sprungit hittills har varit runt 4,5km. Rundan ska vara utan rödljus och andra yttre barriärer. Jag har nu kommit upp i ett tempo som motsvarar 24 minuter på 5km. För det skulle jag få bronsmedalj på Merithons lista, dvs en bra prestation. Jag har dock långt kvar till 20 minuter. Det vore även bra att känna på en runda som motsvarar Tough Viking, dvs 8km.

Träningen under året har bestått av mycket plock från olika håll, bla. P90X3, P90X2, Paolo Robertos träningsbibel och diverse youtube-klipp. Jag har fokuserat på mer gymnastisk träning, där jag använder kroppen som vikt. På youtube finns en kanal som jag har inspirerats en del av, den heter Calisthenicmovement. Jag har bland annat lagt till några av dessa övningar i många pass. Jag gillar träning som skapar en funktionell styrka. En av de största anledningarna till att jag fastnat för träning är att jag tycker det är kul att utmana kroppen och se vad den klarar av och hur den kan utvecklas. Det handlar inte bara om styrka, utan lika mycket om balans, smidighet och uthållighet. Nu försöker jag även lägga till kondition till ekvationen, även om jag inte har dålig kondition. Man kan alltid utvecklas och för det krävs variation och omväxling. Som Tony Horton brukar säga ”Variety is the spice of life”. Nedan kan ni se min fortsatta träning på handstående.

Bookmark the permalink.

2 Comments

  1. Tänkte enbart säga att jag anser att du har en fin blogg. Läste med behållning. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *