Sommaruppdatering

Det var länge sedan jag skrev något på bloggen nu. Jag fick nytt jobb i mars och har inte haft så mycket tid. Med två småbarn hemma har man i princip bara tid över på kvällen och då har jag prioriterat träning. Med nya jobbet behöver jag gå upp lite tidigare vilket innebär att jag även går och lägger mig tidigare. Det har inte blivit så mycket träning heller under sommaren på grund av en skada, läs mer nedan. Jag tänkte att jag skulle börja skriva lite mer här igen. Här kommer en liten uppdatering av sommaren.

Bristning baksida lår

Den 7:e juni spelade vi sista seriematchen innan sommaruppehållet. Det blev också det sista jag gjorde på en fotbollsplan denna sommaren. Efter att ha kastat ett inkast fick jag tillbaka en hög boll som gick över mig. Jag försökte då lite snyggt klacka den bakom ryggen. När jag böjer mig framåt för att kunna klacka högre känner jag att något går av i stödjebenet. Det gjorde dock inte ont så jag spelar klart halvleken. I andra halvlek sitter jag på bänken större delen. Med en kvart kvar får jag hoppa in igen. Det känns lite stelt och börjar även ömma under slutet. Jag fattar att det är någon för av sträckning eller bristning så jag sätter tryckförband på låret. Jag behåller detta trycket på i 4-5 dagar och besöker sedan en sjukgymnast. Han konstaterar att det är en bristning och jag får ett rehab-program att följa.

Rehab

Programmet jag får består av fem övningar, både styrka och stretch. Dessa övningar ska jag köra 3 x 15 av, 5 ggr/vecka. Jag körde upplägget rehab två dagar och vila en. Det var även totalt löpförbud så länge jag kände av i baksidan. Jag följde detta program och var på återbesök 3 veckor senare. Det började kännas bättre. Dock kände jag att jag var mycket stelare i det skadade benet. Sjukgymnasten la därför till ytterligare en stretchövning och sa att jag kan köra de två stretchövningarna varje dag. Jag ökade även på intensiteten på styrkeövningarna med tyngre vikter. Nu jar det snart gått ytterligare fyra veckor och jag ska på återbesök på måndag. Jag känner mig stark i benet, men det gör fortfarande ont vid stretching. Jag har därför inte börjat jogga något än. Vid tidigare besök trodde han att jag skulle kunna vara med när serien startar igen den 18 augusti. Jag börjar dock känna mig tveksam. Det är mindre än tre veckor kvar och jag kan fortfarande inte löpträna. Jag får se vad han säger på måndag.

Överkroppspass mellan rehaben.

Överkroppspass mellan rehaben.

Rehab baksida lår

Mitt rehab-program för baksida lår.

Utmaningar 2016

Jag hade ju tänkte köra Ido Portals 30/30 Squat Challenge under semestern. Man ska sitta i en squat total 30 minuter om dagen i 30 dagar. Det hade varit perfekt att göra under semestern när man har tid. Jag vågade inte göra detta samtidigt som jag var skadad och körde rehab. Eftersom jag kör rehab 5 dagar i veckan har det inte blivit mycket träning alls under sommaren. De dagar som jag inte har kört rehab har jag kört ett överkroppspass som en del i satsningen att klara en muscle-up i år. Jag valde fem övningar som dels syftar på att klara en muscle-up men även att få med de flesta muskler i överkroppen då jag endast får in två pass i veckan.

Periodisk fasta

Trots en sommar utan motion, väldigt lite träning, god mat och en och annan öl, har jag ändå hållit formen bra. Jag tror att orsaken är periodisk fasta. I början av juni började med periodisk fasta enligt 16:8. Det innebär att man fastar under 16 timmar och äter under 8 timmar. Man ska äta lika mycket kalorier som man brukar fast under det 8 timmar långa ätfönstret. Det är alltså INTE en bantningsdiet (även om man lätt kan använda det som det). Då jag tränar på kvällen har jag mitt ätfönster mellan 13-21. Jag trodde detta skulle vara svårt då jag kan må dåligt om jag inte har ätit på länge. Det gick dock hur bra som helst. De två första veckorna tog jag en proteinshake på morgonen för att mjukstarta. Jag gick sedan över till att ta BCAA på morgonen innan jobbet, vilket jag har fortsatt med sedan dess. BCAA är kalorifritt och bryter inte fastan, detsamma gäller vatten, te och kaffe (utan socker och mjölk). Jag har verkligen lärt mig kontrollera mina hungerkänslor. Förut när jag blev hungrig ville jag äta något direkt. Nu vet jag att det snabbt går över, det är bara kroppen som vill påminna om att du brukar äta vid den här tiden. Hungerkänslor handlar alltså mer om vanor än om överlevnad. Jag vet dock inte om jag kommer fortsätta med detta för evigt, oavsett är det något jag kommer återvända till.

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *