10 minuters fettförbränning

10 minuters fettförbränning

Tanken med detta cirkelpasset är att du ska kunna köra ett hårt pass på bara tio minuter. Skaparen av passet menar att detta är något man kan göra innan man duschar. Man behöver alltså inte planera in passet utan lägger bara tio minuters träning innan man hoppar in i duschen. Man kör de fem övningarna i en följd utan vila emellan. Därefter vilar man en minut och kör sedan igång en ny omgång. Man gör så mycket man hinner på 10 minuter sen är man klar. Först gör du 20 jumping jacks, en klassisk övning som jag tror alla kan. Därefter gör man 12 prisoner squats, där man håller händerna bakom huvudet och böjer på knäna. Övning 3 är 15 armhävningar, som jag inte tror behöver någon förklaring. Övning 4 är utfall, där man tar ett kliv frammåt och håller en sekund innan man återgår till utgångspositionen. Man gör 12 utfall per ben. Sista övningen är 10 stickups. Man ställer sig med ryggen mot en vägg och fötterna några centimetrar ifrån väggen. Man håller sedan överarmarna paralellt med golvet och underarmarn i 90 graders vinkel. Man sträcker sedan upp armarna samtidigt som man hela tiden pressar dem mot väggen. Man för sedan tillbaka dem nedanför utgångspositionen och upprepar igen. Jag har testat detta cirkelpass som kallas 10-minute fat blaster. Det var inte särskilt jobbigt och jag hann bara två omgångar på de tio minuterna. Tempot i passet är förhållandevis högt, vilket krävs när man kör så kort pass om det ska ge något. Det är enkla basövningar som tränar de stora muskelgrupperna, vilket ger maximal förbränning. Jag tyckte att detta passet var lite väl lätt för mig. Det är ok om man har inte har tid, då det bara handlar om tio minuter. Jag tror dock att allra bäst passar detta pass för de som inte är så vältränade. Om man vill man vill börja träna hemma och vill testa cirkelträning är detta utmärkt, men för de mer erfarna är detta lite för lätt. Då rekomenderar jag några varv av 7 minuters högintensiv cirkelträning istället.

Skaparen av detta pass är Craig Ballantyne, C.S.C.S. (Certified Strength and Conditioning Specialist).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *