P90X

P90X

P90X är ett av världens i särklass mest uppskattade träningsprogram och har sedan starten 2004 sålts i flera miljoner exemplar. Tony Horton, grundaren av Power 90 Extreme (P90X) har plockat fram ett stentufft träningsprogram som verkligen ger resultat vilket bekräftas av tusentals anhängare världen över. Detta kan även intygas av kändisar som Pink, Sheryl Crow, Demi Moore, Ashton Kutcher, Usher och Ewan McGregor. Vad är då P90X?

P90X är ett träningsprogram där du tränar hemma framför din TV. Tanken är att du ska kunna utföra extremt tuff träning i hemmet med väldigt få redskap. Man kommer garanterat att vara helt slut efter varje pass som sker 6 dagar i veckan under 90 dagar. De flesta träningspassen består av 60 minuters träning där du endast har några sekunders vila mellan de olika övningarna. Efter de tre styrkepassen varje vecka lägger man även på 15 minuters stenhård magträning. Förutom styrketräning har du varje vecka även ett Kenpo-pass (typ boxing), ett pass med hoppträning och 90 minuter yoga. Under vilodagen kan man, om man inte bara vill vila, även köra ett skönt (och för mig behövligt) 60 minuterspass med streching.

Programmet

P90X är ett 90-dagarsprogram som kombinerar ett flertal olika träningstekniker, däribland styrketräning, kondition, yoga, spänst och stretching. Det ingår en kostguide, en träningsdagbok och en handfull olika DVD-skivor med de olika träningspassen med Tony Horton som instruktör. En programcykel pågår i 13 veckor med träning sex dagar i veckan. Den sjunde dagen är det vila eller stretch. Beroende på vem man är och vad man är ute efter kan man välja mellan tre olika svårighetsgrader, classic, lean och doubles. Om du är nöjd efter dina 90 dagar kan du helt enkelt bara börja om med en ny cykel.

Själva styrketräningen bygger på en teknik som de kallar muscle confusion. Då muskler vänjer sig vid enformig träning stannar utvecklingen upp och man når en platå efter ett tag. För att förhindra detta i P90X tränar man bara samma styreträning i tre veckor. När den efterföljande återhämtningsveckan slutar börjar man med nya styrketräningsövningar för att muskelutvecklingen inte ska nå en platå.

Dieten

Kostdelen består av tre faser. Under de första 30 dagarna ligger fokus på ett högt intag av protein och lågt intag av kolhydrater för att lära deltagaren (dig) relationen mellan kolhydrater och energi. Därefter går man in i fas två där kolhydraterna får en allt större procent av det dagliga matintaget. Under den tredje och avslutande fasen så går man in i något som kallas för en atlets diet med ännu större andel kolhydrater för att orka med träningen. Jag ska tillägga att jag inte följde dieten, utan gjorde med tiden själv vissa val och förändringar för en hälsosammare kost.

Träningsredskap

Vad behöver man då ha för träningsredskap för att kunna genomföra träningen? De redskap du måste ha är; hantlar eller gummiband, chin-up bar, en stabil stol och yogamatta. Reskap som kan vara användbara är; push-up handle, yogablock och pulsklocka. Jag valde att använda mig av hantlar istället för gummiband. Jag rekomenderar att köpa ett hantelset som kan justeras med lösa vikter. Jag har använt mig av ett hantelset där varje hantel kunde kunde ha en vikt av 2, 5, 7 eller 10 kg. Dessa vikter räcker långt till att börja med. Jag har även använt mig av push-up handles, då de skonar handlederna vid push-ups och hjälper även till att komma längre ner vid push-ups. För hantlar, yogamatta, push-up handle och pull-up bar har jag betalat runt 1000kr. Detta får anses billigt om man jämför vad ett gymkort kostar.

Mina åsikter om P90X

Jag har under nästan tre år kört igenom programmet tre gånger nu. För mig har detta varit guld värt. Som student har jag sparat många tusenlappar på att träna med P90X hemma, istället för att gå på gym. Programmet fungerar som väldigt bra allround-träning, det kunde dock vara lite mer kondition. Det kan man dock addera själv genom löpträning då och då. Det är dock ett väldigt tufft program, så självklart får du även viss konditionsträning i programmet. Genom att vara så allround passar P90X för den som vill bygga muskler såväl som för den som vill gå ner i vikt. Själv har jag gått ner flera kilon, blivit mycket starkare och tack vara yoga och strech blivit enormt mycket smidigare.

När det gäller kosten så har jag struntat i de rekomenderade menyerna. Det finns flera anledningar till detta. Guiden är anpassad för den amerikanska marknaden, vilket innebär att det är jobbigt med måttenheter men även att vissa råvaror inte finns i Sverige. Jag tål inte fisk och skaldjur, vilket hade uteslutit många måltider. Det är även väldigt jobbigt att inte kunna själv välja vad man vill äta under tre månader. Jag gjorde helt enkelt så att jag successivt bytte ut vissa råvaror mot andra mer nyttiga och gjorde andra hälsosamma kostförändringar under resans gång.

P90X passar för de flesta; tränad som otränad, gammal som ung, då varje övning kan anpassas till din nivå. Jag rekommenderar varmt att du går vidare och tittar på andras resultat innan du själv tränar för att på så vis bli extra motiverad. Det är bara att söka på Google, You Tube eller kolla på P90Xs hemsida. Det finns tusentals bildexempel och det är omöjligt att inte bli inspirerad. Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *